loader
Blog

Na co zwrócić uwagę przy montażu świec żarowych?

Prawidłowa praca świec żarowych wpływa nie tylko na proces uruchamiania silnika, ale również na jego pracę w pierwszych chwilach nabywania temperatury.

Wymiana świec żarowych w silnikach z wtryskiem bezpośrednim jest trudniejsza niż w silnikach z wtryskiem pośrednim. Prawidłowo osadzona świeca żarowa nie powinna się zapiekać. Powinna dać się łatwo wykręcić przy użyciu odpowiedniego momentu obrotowego.

Po wykręceniu świecy żarowej należy upewnić się, że w otworze nie ma żadnych nagarów ani brudnych osadów. Metalowe świece żarowe można wkręcać innym momentem obrotowym niż ceramiczne świece żarowe. Przed dokręceniem kluczem dynamometrycznym należy sprawdzić opakowanie świecy żarowej, czy producent nie oferuje innego momentu dokręcania. Zbyt mocne dokręcenie świecy żarowej może spowodować jej uszkodzenie.

Wymiana świec żarowych jest wprawdzie łatwa, ale w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego może być trudna. Te świece żarowe są dłuższe, ponieważ muszą dotrzeć aż do cylindra. Nie dotyczy to starszych konstrukcji z wtryskiem pośrednim. Ze względu na swoją sprężystość dłuższe świece żarowe mogą powodować więcej problemów. Mogą się przekręcać przy odkręcaniu i przykręcaniu, co negatywnie wpływa na ich działanie i proces wymiany.

Odkręcanie długiej świecy żarowej

Prawidłowo osadzona świeca żarowa nie powinna się zapiekać i powinna dać się odkręcić z odpowiednim momentem obrotowym. Według producenta świec żarowych NGK Spark Plug Europe moment obrotowy potrzebny do odkręcenia świec żarowych powinien wynosić od 20 do 50 Nm w zależności od średnicy gwintu. W tabeli 1 zestawiono dostępne wartości momentu obrotowego dla poszczególnych średnic gwintu.

Po odkręceniu świecy żarowej należy się upewnić, że w otworze nie ma żadnych osadów węglowych ani zanieczyszczeń. Świadczyłoby to o nieprawidłowościach. W przypadku stwierdzenia zanieczyszczeń w otworze świecy żarowej należy go dokładnie oczyścić.

Klucz dynamometryczny do świec służy do dokręcania śrub z określonym momentem obrotowym. Jest to szczególnie ważne w przemyśle motoryzacyjnym. Aby zapewnić prawidłowe działanie, elementy takie jak świece żarowe muszą być dokręcone z określonym momentem. Klucze dynamometryczne do świec znajdziesz na dynamometryczne.pl/klucz-dynamometryczny-3834-18nm-do-swiec-force-p392

Klucz dynamometryczny do świec jest w istocie przyrządem pomiarowym. Pozwala on na dokręcanie śrub i nakrętek z określonym momentem obrotowym. Siła ta wyrażana jest w niutonometrach. Ważne jest, aby przestrzegać specyfikacji momentu obrotowego. Zbyt mocne dokręcenie elementów, takich jak świece zapłonowe, może spowodować ich deformację. Zbyt luźne dokręcenie może doprowadzić do awarii lub nawet uszkodzenia. Ważne jest, aby do dokręcania śruby używać klucza dynamometrycznego. Zapewni to, że śruba będzie trzymana z ustawioną siłą. Klucz będzie się obracał po osiągnięciu ustawionej siły. Sygnalizuje to siłę połączenia śrubowego. W niektórych przypadkach klucz może być użyty do sprawdzenia minimalnego momentu obrotowego.

Klucz dynamometryczny do świec

Klucze dynamometryczne do świec żarowych - czym się kierować przy wyborze?

  • Rozmiar: Rozmiar klucza dynamometrycznego będzie się różnił w zależności od jego zastosowania. Zasadą jest, że im większy lub dłuższy uchwyt, a także im więcej dźwigni masz, tym łatwiej będzie zastosować siłę. Większy model będzie bardziej przydatny, jeśli używasz go tylko do dokręcania kół. Do prac w komorze silnika (np. przy świecach żarowych) lepszy jest mniejszy model. Łatwiej jest nim operować w wąskiej komorze silnika. Do świec zapłonowych wystarczą niskie momenty obrotowe 10-40 Nm. Nawet przy mniejszych kluczach są one łatwo dostępne. Bardzo łatwo jest użyć jednego klucza do wymiany nakrętek na gniazdach.
  • Moment dokręcania: Informacje te można znaleźć w dokumentacji producenta. Należy go bezwzględnie przestrzegać. Jest to jedyny sposób na zapewnienie bezpiecznej pracy. Przekręć uchwyt, aby dostosować moment obrotowy. Wystarczy przekręcić uchwyt zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby na skali pojawił się pożądany moment obrotowy.